Varierte læringsarenaer gir flere skolevinnere: Hvorfor lar vi elevene sitte inn, når alt håp er ute

Sted

Frivillighetsteltet Telt Antall plasser i lokalet: 50

Dato

Tirsdag 12. august 2025

Tid

14:30 - 15:30

Rullestoltilpasset lokale

Rullestoltilpasset WC

Om arrangementet

Hvorfor er ikke naturen en systematisert del av skolen? 

Til tross for mange fordeler, bruker kun få skoler utendørsundervisning som en fast del av pedagogikken.

Skolen står overfor store utfordringer: flere elever fullfører ikke skoleløpet, skolevegring rammer stadig yngre barn, og flere elever mistrives i et tradisjonelt klasseromsmiljø. Lærere rapporterer om økt grad av uro og flere barn med behov for spesialtilpasset undervisning.

Samtidig viser nyere forskning at det å være ute i fysisk aktivitet frigjør endorfiner og at selv korte perioder i naturen gir en stressreduserende effekt.  

De mange fordelene med uteskole er grundig dokumentert. Men hvorfor satses det ikke helhetlig på bruk av naturen som læringsarena? Hva hindrer skoleverket og politikerne fra å ta i bruk en løsning som kan møte flere av dagens utfordringer? 

For å skape en mer variert og praktisk skolehverdag, må vi bruke naturen mer i undervisningen på tvers av fag. Dette kan redusere stress, øke læringsutbyttet og skape et inkluderende miljø der alle barn kan lykkes.

I denne debatten diskuter vi hvordan vi kan skape en skolehverdag som er like variert og dynamisk som den naturen vi har rett utenfor døren! 

Praktisk informasjon

Sted og adkomst

Jaktekaia

Arrangør(er)

  • Norsk Friluftsliv

Lenker

Kontakt

Ragnhild Erevik Fosse
E-post: [email protected]
Telefon: +47 91685616

Mer fra programmet

Sidevisninger

Hopp til toppen