Barn blir trente storgamblere - hva kan vi gjøre med det?

Sted

Kulturkammeret Smia Kafé, flerbruksrom Antall plasser i lokalet: 50

Dato

Tirsdag 12. august 2025

Tid

11:30 - 12:30

Rullestoltilpasset lokale

Rullestoltilpasset WC

Om arrangementet

Grensene mellom dataspill og pengespill er i ferd med å viskes ut. En rekke av de mest populære dataspillene blant barn og unge, som FIFA, Minecraft, Grand Theft Auto, Fortnite, Hay Day, Counter-Strike og Roblox, baserer en stor del av lønnsomheten på at spillerne kjøper innhold i spillet med spillets egen valuta. I mange tilfeller er dette innholdet også helt tilfeldig, ved bruk av såkalte lootbokser. Disse «forundringspakkene» er milliardindustri for produsentene. Samtidig finner forskerne en tydelig økt risiko for pengespillavhengighet blant dem som kjøper lootbokser.

Stortinget vedtok før påske at lootbokser og virtuell valuta skal reguleres eller forbys. Hvilke muligheter finnes nå?

På dette arrangementet vil du få bedre kjennskap til hvordan pengebruk i dataspill, som kjøp av lootbokser, påvirker dem som spiller, og hvilken risiko dette kan utgjøre for fremtidig pengespillavhengighet. De ulike tilsynene som håndhever regelverket forklarer hva reguleringen omfatter og hvordan den fungerer, og politikerne er invitert til å diskutere hva mer som kan gjøres for å verne barn og unge mot spillavhengighet.

Praktisk informasjon

Sted og adkomst

Nedre Tyholmsvei 6

Arrangør(er)

  • Hyperion
  • Actis - Rusfeltets samarbeidsprgan
  • Lotteri- og stiftelsestilsynet
  • Medietilsynet
  • Forbrukertilsynet

Kontakt

Håkon Øye Heintz, Generalsekretær
E-post: [email protected]
Telefon: 97645015

Mer fra programmet

Sidevisninger

Hopp til toppen