Kan gaming bekjempe utenforskap?

Sted

Kulturkammeret Hjertekammeret Konferanserom Antall plasser i lokalet: 160

Dato

Mandag 11. august 2025

Tid

14:00 - 15:00

Rullestoltilpasset lokale

Rullestoltilpasset WC

Om arrangementet

Gaming har blitt en viktig del av ungdomskulturen, og fellesskap basert på dataspill er en sentral del av mange unges liv. Det handler om mer enn underholdning og tidsfordriv. For mange ungdommer erstatter ikke gaming det sosiale livet. Tvert imot. Det er et sted å henge med andre, og å holde seg oppdatert på hva som diskuteres i vennegjengen. Fritidsklubber har i økende grad blitt et sted hvor ungdom kan komme og game med andre. Ikke alle er like begeistret for denne utviklingen. Mange synes barn og unge allerede bruker for mye tid på skjerm. Burde de ikke spille billiard og danse på klubben, som i gamle dager? Det er kanskje en rimelig innvending.
Men hva om gaming på fritidsklubben bygger sterke fellesskap, og er en effektiv måte å bekjempe utenforskap? Vi presenterer ny forskning, og diskuterer hvordan gaming på fritidsklubben kan løse sosiale utfordringer for ungdom.

Medvirkende

  • Christer Hyggen - Forsker, Velferdsforskningsinstituttet NOVA
  • Jon Rogstad - Forsker, Velferdsforskningsinstituttet NOVA
  • Karolin Moberg - Forsker, Velferdsforskningsinstituttet NOVA
  • Robin Hasani - Prosjektleder, Ungdom og fritid

Praktisk informasjon

Sted og adkomst

Nedre Tyholmsvei 6

Arrangør(er)

  • Velferdsforskningsinstituttet NOVA

Kontakt

Trond Tveit, Kommunikasjonsrådgiver
E-post: [email protected]
Telefon: +4790180069

Mer fra programmet

Sidevisninger

Hopp til toppen