To år etter mineralstrategien - har det skjedd noe?
Arrangør: Miljøstiftelsen Bellona, Rare Earths Norway
Sted: Vitensenteret Sørlandet
Nordens Telt Telt Antall plasser i lokalet: 90
Mandag 11. august 2025
15:00 - 15:50
Rullestoltilpasset lokale
Før du har tatt dagens første kaffekopp, er du i kontakt med en cocktail av ulike kjemikalier – i alt fra kremer, såper, klær, leker og matemballasje. Mange av disse stoffene kan ha potensielt skadelige langtidsvirkninger på helse og miljø, men for forbrukerne er det nærmest umulig å navigere i jungelen av komplekse innholdsfortegnelser, skjulte risikoer og aggressiv markedsføring.
På TikTok og Instagram florerer det av videoer som ukritisk hyller skjønnhetsprodukter, ofte med lite eller ingen kunnskap om hva de faktisk inneholder, og hvordan det kan påvirke oss. Barn helt ned i 8-års alder påvirkes til å kjøpe produkter de verken trenger eller har godt av, og markedet flommer over av produkter med ukjent innhold.
Berget av pakker fra Temu vokser i rasende fart, apotekene får stadig større sortiment, og de store skjønnhetstilbyderne tilbyr siste skrik innen "10 step beauty routine" med hyppig tidsintervall.
Skal vi virkelig overlate folkehelsen og miljøet til tilfeldigheter og forbrukernes valg alene?
Nordmenn ønsker å unngå skadelige kjemikalier, og mange er bekymret for miljøgifter i hud- og hårpleieprodukter. Men flertallet synes det er vanskelig å vite hva som er det beste valget.
Hva må til?
- Hva vil forbrukerne egentlig ha?
- Må staten ta mer styring?
- Hvordan kan produsenter ta mer ansvar?
- Og skal vi overlate dette til influencere og markedsførere?
Vi inviterer politikere, næringsliv og eksperter til debatt.
Velkommen!
Rådhusgaten
Nina Margareta Høie, Pressesjef
E-post:
[email protected]
Telefon:
+4746355314