Global taushet: Hvordan truer DEI-kansellering og språklig selvsensur bistanden?
Arrangør: Norad
Sted: Kambuzi
MS Brisen Elektrisk båt Antall plasser i lokalet: 150
Onsdag 13. august 2025
13:00 - 14:00
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Vi lever i usikre tider. Europa er i krig på fjerde året. Det er vedvarende konflikt i Midtøsten. Økt spenning i Asia. I tillegg ser vi økende proteksjonisme og nye handelsmurer under oppføring.
- Hvordan rigger norsk maritim næring seg for fremtiden i møte med usikkerhet, krig og krise?
- Må vi sette den grønne maritime omstillingen på pause?
- Hva skjer med skipsleder og maritime verdikjeder? Har Europa og Norge kapasitet og kompetanse til å selv bygge fartøyene vi trenger?
Norge er en maritim stormakt: Vi har verdens mest komplette maritime klynge. Norges Rederiforbunds medlemmer utgjør verdens fjerde (femte?) største flåte målt i skipsverdi. DNV klasser over en femtedel av verdenstonnasjen, og vi finner Kongsberg Maritime-utstyr på over en tredjedel av verdens registrerte handelsflåte.
Rederiforbundets administrerende direktør Knut Arild Hareide, Kongsberg Maritime-president Lisa Edvardsen Haugan og DNVs maritime sjef for Nord-Europa, Tuva Flagstad-Andersen løfter blikket og staker ut kursen.
Langbryggen 19
Magnus Dahlen, Samfunnskontakt
E-post:
[email protected]
Telefon:
95891939