Hvordan sikrer vi en varehandel som ikke ødelegger regnskogen? Samtale med næringsliv og politikere
Arrangør: Regnskogfondet, WWF Norge
Sted: Frivillighetsteltet
GRID-Arendal Altinget scene Telt/bakgård Antall plasser i lokalet: 100
Mandag 11. august 2025
12:00 - 13:00
Reglene for bærekraftskommunikasjon blir strengere i Europa og i Norge. Det første anti-grønnvaskingsdirektivet er allerede vedtatt, med et konkret forbud mot vage påstander. Mange av disse brukes uforvarende i kommunikasjonen til norske virksomheter daglig: “grønn”, "klimavennlig” eller “miljøvennlig”. Reglene for bruk av påstander som “netto null”, “klimanøytral” og “klimapositiv” strammes betydelig inn. Det gjør også reglene for bruk av miljømerker.
Vi skal også se over til Atlanteren, der det for alvor har gått politikk i bærekraftsagendaen. I USA er klima og klimaendringer, men også likestilling, mangfold og inkludering på vei ut av ordbøkene.
Hvordan utvikler vi en språkdrakt som gjør at vi fortsatt kan snakke om bærekraft - i en stadig mer polarisert verden?
Hvordan skal norske virksomheter forholde seg til en stadig lengre "OBS-liste"?
Hvilke råd gir Forbrukertilsynet til næringsliv som vil snakke om bærekraft?
Hvordan håndhever de dagens regler?
Og hva kan vi lære fra Sverige og Danmark?
Og hvordan påvirker USAs nyorientering bærekraftskommunikasjon her i Europa?
Kruse Larsen inviterer bærekraftsledere til å dele gode råd om bærekraftskommunikasjon i en stadig mer polarisert verden - der det har gått politikk i bærekraftsagendaen.
Teaterplassen 3
Pernille Celine Engdahl, Seniorrådgiver
E-post:
[email protected]
Telefon:
477 02 033