Klimaendringer raserer havbruksnæringen – hva gjør vi nå?
Arrangør: RSM
Sted: Østregate 5
Rygerelektra Konferanserommet 297 seter + dekk Antall plasser i lokalet: 297
Tirsdag 12. august 2025
16:30 - 17:30
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Bakgrunn
Krigen i Ukraina og dagens geopolitiske situasjon har forårsaket en bred politisk enighet om viktigheten av å styrke forsvarsevne og totalberedskap i Norge. Samtidig må den grønne omstillingen videreføres og styrkes.
Handelsflåten, innenriksflåten, verftene, leverandørindustrien, havnene og annen infrastruktur, i tillegg til sjøforsvaret, utgjør viktige deler av Norges og NATOs totalberedskap.
Norge må gjennom to betydelige maritime omstillinger – en militær og en grønn.
Kan vi oppnå to tilsynelatende ulike målsettinger samtidig?
• Hvordan kan vi sikre at de to omstillingene lykkes i parallell, og styrker hverandre?
• Hvordan kan grønn, sivil skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av forsvarskip, teknologier, utstyr og tjenester?
• Hvordan kan militær skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av kommersielle skip, teknologier, utstyr og tjenester?
• Hvordan tiltrekke seg talentfulle, unge mennesker til maritim næring og Sjøforsvaret? Kan grønne løsninger være en del av svaret?
• Hvordan kan etablering av grønn infrastruktur styrke Norges totalberedskap?
For styrket totalberedskap kan det være avgjørende, bl.a.:
• Å redusere avhengigheten av utenlandske aktører i verdikjedene for skip, skipsbygging, drivstoff, utstyr og tjenester
• Å styrke verftskapasiteten og kompetansen i Norge for å kunne støtte Sjøforsvaret i en beredskapssituasjon
• Å redusere sårbarheten av havner og annen infrastruktur, inkludert kraftnettet, drivstoffproduksjon og leveranse
• Å sikre tilstrekkelig og effektiv maritim kapasitet til transport av sivilt og militært materiell og personell i en beredskapssituasjon
Norge har verft, teknologi- og utstyrsleverandører og i sum en komplett maritim klynge lokalisert langs hele den lange, norske kystlinjen – og er dermed godt posisjonert for å levere på behovene for en solid maritim totalberedskap.
Omstillingen dette innebærer er imidlertid stor og krevende.
Samtidig står næringen midt i en helt nødvendig grønn omstilling, der utslipp skal kuttes og fossile løsninger skal fases ut.
Styrkede internasjonale klimakrav fra IMO og EU øker behovet for omstilling.
Store internasjonale markedsmuligheter åpner seg knyttet til både grønn skipsfart, og til forsvar og beredskap.
Ny teknologi utvikles.
Grønne løsninger skapes.
Direktør for Grønt Skipsfartsprogram Eirill Bachmann Mehammer, DNV, ønsker velkommen og introduserer til debatt.
Langbrygga
Per Wiggo Richardsen, Kommunikasjons direktør
E-post:
[email protected]
Telefon:
+4747509048