Har dagens pasienter blitt mer kravstore eller mer bevisste rettighetene sine?

Sted

Hjerneteltet Arrangementstelt med scene Antall plasser i lokalet: 100

Dato

Tirsdag 12. august 2025

Tid

11:30 - 12:15

Rullestoltilpasset lokale

Hørselshjelpemidler

Om arrangementet

Antall klager til helseforetak, til Pasient- og brukerombud, Statsforvalter og antall krav om pasientskadeerstatning til NPE, har økt betydelig de siste årene.
Er det slik at flere og flere klager – og får gjennomslag for klagene sine eller er det slik at flere og flere klager uten grunn? Hvem klager? Hva klager de på? Har det blitt enklere å klage?
Er våre forventninger som pasienter til helsetjenestene realistiske? Hvordan kan vi rigge helsetjenestene i framtiden med stadig knappere ressurser og muligens høyere forventninger til kvaliteten i helsetjenestene?
Helsekompetansen i befolkningen har på noen områder økt og det snakkes både om høy helsekompetanse blant pasientene, samtidig som mange pasienter påvirkes av informasjonen og desinformasjonen som gis på sosiale medier. Hva skjer med helsekompetansen i befolkningen?
Hvordan må disse institusjonene innrettes for å kunne møte flere antall henvendelser og få klagebehandlingstiden ned?

Medvirkende

  • Aslak Bonde - Norsk journalist, Freelancer Ordstyrer
  • Kristin Cordt-Hansen - Direktør, Norsk Pasientskadeerstatning
  • Heidi Merete Rudi - Pasient- og brukerombud, Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus
  • Aase Aamland - Fylkeslege, Statsforvalteren i Agder
  • Susanne Sørensen Hernes - Fagdirektør klinikk psykisk helse og viseadministrerende direktør, Sørlandet sykehus

Praktisk informasjon

Sted og adkomst

Rådhusgaten 1

Arrangør(er)

  • ADHD Norge
  • Norsk Pasientskadeerstatning
  • Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus
  • Statsforvalteren i Agder

Lenker

Kontakt

Gry Lunde, Generalsekretær
E-post: [email protected]
Telefon: 98636891

Mer fra programmet

Sidevisninger

Hopp til toppen